In de afgelopen jaren hebben stemmen binnen de cultuur betoogd dat mannen en vrouwen identiek zijn. Een speelgoedbedrijf besloot om van dat idee te profiteren door een poppenhuis te ontwerpen dat door beide geslachten kon worden gebruikt. Het bedrijf had de resultaten niet verwacht. In tests gedroegen meisjes zich als meisjes en de jongens gedroegen zich als jongens. De meisjes hadden theekransjes, schijnhuwelijken en spelende kinderen in de tuin. De jongens creëerden oorlogsscènes of reden de kinderwagen in een vurige crash van het dak.
Die verschillen blijven bestaan tot in de volwassenheid. Mannen verbinden door samen dingen te doen. Ze gaan jagen, golfen of werken aan de auto. Communicatie gebeurt onderweg terwijl ze dingen samen doen.
Vrouwen verbinden door te praten. Ze zitten tegenover elkaar bij de koffie, kijken elkaar in de ogen en praten.
Geen van beide communicatiestijlen is goed of fout … gewoon anders. Sterker nog, ze zijn allebei belangrijk. Communicatie en verbinding moeten niet eenzijdig zijn. Iemand zal zich niet gehoord voelen of niet in zijn behoeften worden voorzien. Succesvolle stellen maken ruimte voor elkaar door te erkennen dat mannen communiceren als mannen en vrouwen communiceren als vrouwen.