Het schouderklopje voor de maand augustus 2015

Het schouderklopje voor de maand augustus 2015 gaat naar Wouter (25) en Tessa (22) Margaroli uit Wormerveer.

10 jaar geleden werd bij hun moeder Terri MS vastgesteld. Zo werden zij onverwacht, ongewenst en onwetend jonge Mantelzorgers. Tessa begreep als 12 jarige totaal niets van de veranderingen in haar leven, ze voelde wel dat de mensen uit haar directe omgeving heel erg verdrietig waren. Wouter geeft heel eerlijk toe dat de onzichtbare druk op zijn schouders moeilijk te verteren was en vluchtte zo veel als hij kon het huis uit door te gaan werken. Als jonge mantelzorgers werden er met het verstrijken van de jaren steeds meer taken aan hun toebedeeld, maar ondanks die groeiende verantwoordelijkheid op jonge leeftijd hebben zij toch een leuke jeugd gehad, vinden ze zelf. Naar mate zij ouder werden begrepen ze steeds meer over de ziekte MS en de gevolgen daarvan voor hun moeder. Vooral het gevoel dat hun moeder er alles uit heeft weten te halen wat er in zat heeft ze tot solide jong volwassenen gemaakt die nu met beide benen in de maatschappij staan, Wouter als Souschef en Tessa die rechten studeert.

In 2014 zijn broer en zus samen met een vriend gaan nadenken over de mogelijkheid de “Dam tot Dam voor MS” op te zetten. Ze vonden een manier om 10 startplaatsen te bemachtigen en vroegen aan familie leden en vrienden mee te lopen voor hun doel. Het sponsor geld liep op tot een zeer respectabele € 5000,00. Geïnspireerd door de ervaring die het met zich mee bracht besloten ze meerdere evenementen te organiseren wat er uiteindelijk toe leidde dat Stichting Terri werd opgericht.  Ze vatten de oprichting van de stichting samen als “ het verwezenlijken van een droom waarvan we niet wisten dat we die hadden”.

Ook dit jaar word de “Dam tot Dam voor MS” gelopen uit naam van Stichting Terri. Waren er vorig jaar 10 deelnemers, dit jaar zijn het er al 20. Maar hoe meer deelnemers hoe beter! Daarom roepen Wouter, Tessa, Stichting Terri en Stichting MOE Nederland deelnemers op zich aan te melden bij Stichting Terri om zo nog meer sponsor geld op te halen in 2015.

Zoals gebruikelijk krijgen de ontvangers van “het Schouderklopje” een cadeau aangeboden. Deze keer heeft Jon Smak van Studio Jon uit Zaandam zich bereid gevonden een foto shoot aan te bieden aan Tessa en Wouter die samen met hun moeder gestalte gaat krijgen. Ze mogen zelf het tijdstip en de plaats uitkiezen op een moment dat hun het beste uit komt. Dank aan Jon voor de foto’s en het cadeau.