Het schouderklopje voor de maand mei 2016

Deze maand gaat het Schouderklopje naar de Familie Rootlieb uit Zaandam.
Dit gezin is aangemeld door Lenie Rademaker.
Als we binnen komen kijkt een mannetje van 11 jaar ons al vol verwachting aan.
We voelen het al: Dit wordt anders dan we tot nu toe gewend zijn.
De 11-jarige Merijn heeft Cerebrale Parese, een aandoening waarbij men ondere andere moeite heeft met bewegingen, praten en slikken als gevolg van een hersenbeschadiging die ontstaan is voor het eerste levensjaar. Hierdoor is Merijn onder andere spastisch aan armen en benen en heeft hij slikproblemen.
Merijn heeft ook een zus, Jasmijn, 15 jaar.
Jasmijn is een jonge mantelzorger. Zij doet heel veel voor en met Merijn.
Als haar gevraagd wordt of de leerlingen bij haar op school weten wat zij doet en wat er aan de hand is met haar broertje, zegt zij dat de meesten het wel begrijpen, en weten. Wij zijn ervan overtuigd dat de meesten het wel weten, maar niet begrijpen omdat ze zelf geen jonge mantelzorger zijn. Daar is ze het wel mee eens. Ondertussen kijkt ze naar haar broertje, die in zijn ‘transformerstoel’ staat Zo noemt het gezin de zit/sta stoel van Merijn. Dit gezin zit vol humor, geweldig!
Tijdens het gesprek, wordt Merijn een beetje ongeduldig en zegt: ” Even een vraagje….wat is nou de verrassing?”.
Iedereen schiet in de lach, en we vertellen hem dat hij nog even geduld moet hebben.
De moeder van Merijn en Jasmijn is Marlies.
Ze wil graag dat het gesprek luchtig en positief blijft.
Uit de verhalen die zij vertelt, spreekt veel liefde voor het gezin.
Je hoort haar niet klagen. Natuurlijk is het wel eens zwaar, maar je merkt bij dit gezin dat er veel wordt “opgelost” door de humor die ze hebben.
De enige klacht die uit haar mond komt, is dat de instanties zo langs elkaar heen werken en dat het zoveel energie kost (te veel energie) om belangrijke dingen te regelen.
En dan hebben we nog vader Daniël Op 27 Juni 2015 ging hij samen met Merijn de uitdaging aan om de Olympische Triathlon van Oud Gastel te volbrengen.
Ze hebben ruim een half jaar lang getraind met support van Erben Wennemars, Maarten van der Weijden en Leontien van Moorsel voor het programma Rennen voor Twee.
De link om dit terug te kijken zetten wij op onze website: www.stichtingmoe.nl.
Wat een prestatie, en wat een doorzettingsvermogen.
De opnames die gemaakt zijn van het gezin, zetten het gezin neer zoals ze zijn, daar zijn ze het alle vier over eens.
Het motto van dit gezin? “Kan niet bestaat niet, wij kunnen alles, alleen een beetje anders!” Nu wordt Merijn toch wel erg nieuwsgierig naar de verrassing. Wij laten hem niet langer wachten op het gedoneerde cadeau.
Merijn mag zelf voorlezen wat het cadeau is: het gezin mag, samen met 14 familieleden en/of vrienden gaan genieten bij Koken, Eten en Daten (ontmoeten) Zuideinde 150a in Westzaan.
koken
Aangeboden Door Astrid van der Meer. De Kookstudio is zodanig ingericht dat iedereen, speciaal mensen met een beperking, mee kunnen doen aan deze activiteit.
Merijn is helemaal door het dolle, de rest van de familie vind het ook geweldig. Wij wensen ze heel veel plezier bij Astrid. En dat dat gaat lukken, weten we zeker: Astrid is een geweldig mens, met een groot hart!
Het wordt tijd om op te stappen, maar we komen alle drie niet weg zonder een dikke knuffel van Merijn. We zijn ontroerd door dit geweldige ventje en zijn Familie. Bedankt Familie Rootlieb, wij zullen jullie niet gauw vergeten!

Merijn Rootlieb